۳ مطلب در اسفند ۱۳۹۶ ثبت شده است
-
۲۴ اسفند ۹۶ ، ۱۵:۱۴ چگونه یک استارتاپ موفق شویم؟ ۲ نظر
در مطلب 13 دلیل عمده شکست استارتاپ ها در ایران یکی از دلایل شکست را عدم توانایی جذب سرمایه ذکر کردیم ولی در این مطلب قصد داریم 9 استارتاپ شکست خورده در سال 2017 را بررسی کنیم.شرکت هایی که بیشترین حجم سرمایه گذاری را در سال 2017 داشته اند و حتی محبوبیت قابل توجهی داشته اند ولی باز شکست را قبول کرده اند.
به نظر شما مهم ترین دلیل موفقیت یک استارتاپ کدام است؟؟؟؟؟؟؟؟؟(لطفا برایمان کامنت بگذارید)
شرکت استارتاپی BEEPI
استارتاپ BEEPI یک استارتاپ محبوب برای خرید خودروهای دست دوم و کار کرده بود که افراد بصورت آنلاین میتوانستند ماشینشان را بخرند یا بفروشند.
این استارتاپ بین 100تا 250 کارمند داشت و توسط 42 نفر سرمایه گذاری شد که سرمایه ای بالغ بر149.000.000دلار جذب کرد ولی در تاریخ 8 دسامبر 2016 به دلیل مدیریت ضعیف با شکست مواجه شد و بسته شد.
مردم BEEPI را با برند زیر می شناختند
شرکت استارتاپی Jawbone
استارتاپ jawbone یک شرکت تکنولوژی شنیداری می باشد که تکنولوژی هدفون وسایل شنیداری قابل حمل را عرضه می کرد
این استارتاپ در سال 1997 تاسیس شد و بیش از 250 نفر کارمند داشت و در 19 ژانویه 2017 ورشکست شد. آدرس سایت اینترنتی این استارتاپ https://jawbone.com/
می باشد و سرمایه گذاری بیشتر از 1 میلیارد دلار داشته ولی با این وجود با شکست مواجه شد.
مردم این استارتاپ بر اساس تکنولوژی را با برند زیر میشناختند:
Yik Yak
شبکه اجتماعی yik yak یک شبکه اجتماعی شبیه وی چت در ایران بود که ناحیه محور بود و کمک میکرد تا با نزدیک ترین افراد در اطراف شما ارتباط برقرار کنید و زمانی محبوبیت زیادی داشت تقریبا 73.5 میلیون دلار سرمایه جذب کرد. این استارتاپ در 10 اکتبر 2013 تاسیس و در می 2017 بسته شد و علت تعطیلی این استارتاپ این بود که مورد حملات سایبری قرار گرفت و برای کاربرانش محتوای نامناسب منتشر کرد که برای کاربران ناخوشایند بود.
مردم این نرم افزار را با آیکون زیر می شناختند:
استارتاپ Homehero
این استارتآپ فعالان امور خانهداری و بهداشت عمومی و مراقبت در خانه را به خانوادهها و افرادی که به آنها نیاز دارند را متصل میکرد تا سیستم سلامت در خانه را توسعه دهد. این استارتاپ در یک می 2013 تاسیس و در 24 فوریه 2017 تعطیل شد و بیش از 11 کارمند داشت گفته میشود که تصمیم مدیر عامل برای پرداخت حقوق پایین به کارمندان دلیل انحلال این مجموعه نوپا می باشد اگرچه سرمایه جذب شده این کسب و کار 23میلیون دلار می باشد.
برند تجاری این کسب و کار به شکل زیر می باشد:
استارتاپ Auctionata
این استارتآپ در واقع یک حراجی آنلاین متخصص در زمینه کالاهای لوکس، آنتیک و مجموعههای هنری بود و در واقع مخترع حراجی آنلاین در آلمان می باشد.این استارتاپ با وجود جذب سرمایه 95.5میلیون دلاری و 250کارمند به دلیل مدل مالی اشتباه نتوانست از این سرمایه استفاده کند و بیش از 5 سال دوام نیاورد و در 28 فوریه 2017 اعلام ورشکستگی نمود.
آدرس سایت اینترنتی این استارتاپ به قرار زیر می باشد ولی متاسفانه زبان سایت آلمانی میباشد و من نتوانستم ترجمه کنم.امیدوارم مرورگر شما عزیزان بتواند
برند تجاری این استارتاپ به قرار زیر می باشد:
Quixey
یک استارتاپ تکنولوژی موبایل می باشد که دسترسی بهتری را به نرم افزار ها میدهد. این شرکت بیشتر از 250 کارمند داشت و در 1 نوامبر 2009 تاسیس شد و در فوریه 2017 با وجود جذب سرمایه 163 میلیون دلاری در طی این سال ها، به دلیل بدهی مالی ورشکست شد.
مردم این استارتاپ را با نشانه زیر می شناختند:
Sprig
این استارتآپ یک اپلیکیشن آنلاین بود که در عرض 15 دقیقه وعدههای غذایی سلامت را تهیه و ارائه میکرد و به همین دلیل طرفداران زیادی پیدا کرده بود. این استارتاپ در یکم آوریل 2013 تاسیس شد ولی با وجود جذب سرمایه 56 میلیون دلاری در طی این سالها در 26 می 2017 ورشکست شد.
سایت اینترنتی sprig روی آدرس زیر ریدایرکت هست و اگر عزیزان تمایل داشته باشند میتوانند مراجعه نمایند:
https://blog.sprig.com/blog/sprig-company-news
مردم اپلیکیشن این کسب و کار را با برند زیر می شناختند:
Hello
این استارتاپ یک کسب و کار بر اساس تکنولوژی در سانفرانسیسکو بود که سخت افزارها و نرم افزارهای الکترونیکی را برای مشتریان طراحی و تولید و بازاریابی میکرد. اولین محصول این شرکت sence نام داشت که خواب را ردیابی میکرد و کنار تخت خواب نصب و راه اندازی میشد تا خواب راحتی را برای مشتریان به ارمغان بیاورد.ورژن اولیه این تکنولوژی فروشی برابر با 204 میلیون دلار داشت و در 1 نوامبر 2016 ورژن بالاتر این محصول را به بازار ارایه کرد ولی به دلیل پیدا نکردن بازار مناسب برای محصولش به ناچار در ژوئن 2017 با بیش از ده کارمند ورشکست گردید.
برند تجاری کسب و کار HELLO
Juicero
Juicero اولین مخترع سیستم آبمیوه گیری خانگی با فشار سرد می باشد که در سال 2013 تاسیس شد و همواره تلاش میکرد که به مردم در مصرف محصولات تازه میوه کمک کند تا با فشار یک دکمه آب میوه سالم و طبیعی را تهیه و مصرف نمایند.
Juicer سه سال برای کسب این فناوری به سختی تلاش کرد که نشان دهنده روحیه قوی این استارتاپ بود.اما متاسفانه به دلیل قیمت بالای هزینه خرید این دستگاه ها نتوانست محصول خود را به فروش برساند و در یکم سپتامبر 2017 با وجود جذب 118 میلیون دلار سرمایه در طی این سالها و بیشتر از صد کارمند مشتاق و با روحیه با شکست مواجه شد.
آدرس سایت اینترنتی این استارتاپ هم www.juicero.com می باشد.
بسیاری معتقدند که شیوه مدیریتی آن مناسب نبود و سرمایهگذاری انجام شده در آن به خوبی تقسیمبندی نشده بود. در نهایت در ماه فوریه سال ۲۰۱۷ شکست خورد.
مردم استارتاپ juicer را با برند زیر می شناختند:
منبع :صفحات مختلف کرانچ بیس
برای دانلود متن pdf این نوشته روی متن زیر کلیک نمایید
9 استارتاپ شکست خورده در سال 2017
۵۸۲ -
۱۹ اسفند ۹۶ ، ۱۷:۳۷ ۱ نظر
استارتاپ چیست؟
واژه استارتاپ اشاره به تیمی دارد که کوچک می باشد و با ساختار درست میتواند موفقیت جهانی به دست آورد و هر شرکت که کمتر از 80 کارمند را داشته باشد یک استارتاپ می باشد.
به اعتقاد وار بی پارکر مدیر عامل شرکت warby parker این کسب و کارهای نوپا تلاش کرده اند که یک راه حل نوین را برای حل یک مساله بدهند ولی تضمینی برای موفقیت ایده خود ندارند.همانطور که در مطلب 13 دلیل شکست استارتاپ ها در ایران و جهان گفته شد یکی از دلایلی که یک استارتاپ شکست میخورد فاقد توانایی جذب سرمایه هست و طبق گفته آدورا چئونگ مدیر عامل کمپانی homejoy که بسیار زیبا گفته اند :تاسیس یا پیوستن به یک استارتاپ به معنای یک تصمیم جدی برای جدا شدن از شرایط ایده آل و پایدار به شرایط ناپدیدار به منظور دستیابی به رشد برق آسا و تلاش برای ایجاد موجی از تغییرات در مدت زمان کوتاه هست و این حرکت همواره با ریسک هست .
یکی از بهترین گزینه های استارتاپ موفق را شاید بتوان سوپر سل را نام برد که طراح بازی کلش آف کلنز می باشد.
در اینجا قصد داریم ارزش های شش گانه سوپر سل را بررسی کنیم.
- کوچک باشید اما زیبا
تیم های کوچک اما تشکیل شده با افراد درست و متخصص میتوانند بهترین نتایج را رقم بزنند.
2.شفافیت کامل را در امور رعایت کنید
جریان آزاد اطلاعات در سازمان به بهبود ارتباطات،تصمیم گیری،اعتماد و روحیه افراد کمک میکند.اطلاعات در هر سازمان به منزله خون در رگ های سازمان می باشد و تمامی ارقام و داده ها به باید بصورت شفاف و واضح با همه به اشتراک گذاشته شود.
3.عدم وجود بوروکراسی و بوروکراسی صفر
وجود بوروکراسی موجب بروز مانع در حرکت اطلاعات و رفتارها در سازمان می شود و همچنین تیم های کوچ چابک هستند و بسیار سریع حرکت میکنند و برای رفع موانع باید تلاش کرد.
4.تفویض اختیار و استقلال به تیم
تنها وجود تیم های کوچک موجب پیشرفت نمی شود و این تیم ها خود باید قدرت تصمیم گیری داشته باشند.
5.خلاقیت و کیفیت را فدای سرعت نکنیم
تولیدات باید با افتخار ارایه شود و این تولیدات ارزشی را به خریدار و مصرف کننده منتقل کند.
6.رسیدگی کامل
در جایی خواندم که نوشته بود افراد برای یک حقوق خوب حاضرند هشت ساعت در شبانه روز کار کنند و برای یک مدیر خوب 10 ساعت در شبانه روز.
حقوق بالا،مزایای عالی و فوق العاده، تعادل میان کار و زندگی و تعهد در قبال کل ابناء بشر رمز یک زندگی شاد و پر بازده هست.
قوانین مهم زندگی استارتاپ ها:
ایده اصلا مهم نیست،ایجاد ایده مهم هست.به بیانی شما استارتاپر نمیشوید اگر ایده ای را در ذهن دارید را با نیاز ادغام نکنید
ایده +نیاز=فرصت
نیاز +ایده =فرصت
مسیر اول را شرکت هایی مثل اپل ومایکروسافت می روند و مسیر دوم را استارتاپر های ایرانی.
برای مثال زمانی که کل بازار گوشی دست نوکیا بود شرکت هایی گوشی لمسی را وارد بازار کردند و نیاز را در بازار به وجود آوردند ولی در مورد دوم اول استارتاپر نیاز را می بیند بعد ایده به ذهنش می رسد.
یک جهت را انتخاب کنید و در آن پیش روی کنید.
هر چقدر مسیرهای مختلفی را برای آینده خودتان در نظر داشته باشید کمتر پیشرفت میکنید زیرا انرژی شما بین جهتد های مختلف تقسیم میشود و تمرکز دیوانه وار روی یک هدف هست که می تواند شما را به موفقیت برساند. این مطلب به زبان ریاضی به شکل زیر در می آید:
جهت گیری های شما/توانمندی ها و پتانسیل شما=دستاوردهای شما
ایده چیست؟
هر ایده ترکیبی از ایده های سابق هستند .بهترین ایده ها معمولا ترکیبی از ایده های قبلی ،تکامل یک ایده موفق با یک ایده موفق دیگر هستند که در حوزه دیگری به کار گرفته شده اند.
چالش های پیش روی استارتاپ ها:
وقتی شما ایده ای به ذهنتان خطور میکند بعد از تحقیقات متوجه می شوید که حداقل سه شرکت در حال حاضر در همین زمینه دارند کار میکنند.اگر ایده ای دارید که شرکتی در آن زمینه کار نمیکند از خودتان بپرسید چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
من فقط دو مورد را ذکر میکنم:
ایده شما منع قانونی دارد در کشور
ایده شما نیاز به سرمایه بالایی دارد.
برای فردی که در انزوا وسط جنگل زندگی میکند بسیار دشوار هست که ایده ای را پیدا کند برای تولید محصولی که مردم به آن نیاز دارند.
عاشق ایده تان نشوید:
اگر شما عاشق ایده تان شوید نقص هایش را نمیبینید
ایده پرداز +کارآفرین=مجموعه کوچک
فایل PDF این مقاله را با کلیک در اینجا دانلود کنید.
لطفا نظرات خود برایمان کامنت نمایید.
۳۹۰ -
۱۹ اسفند ۹۶ ، ۱۷:۳۷ چگونه یک استارتاپ موفق شویم؟ ۲ نظرآیا میدانید 90% استارتاپ ها در سال اول استارتاپی خود شکست میخورند؟
13دلیل اصلی شکست یک استارتاپ:
1.بازار خواهان ایده استارتاپی نمیباشد
اغلب کارآفرینان نوپا محصولی را به بازار عرضه میکنند که بازار تمایلی به دریافت آن ندارد و این مشکل به این دلیل به وجود می آید که استارتاپر بدون شناخت بازار و تحقیق حول نیازهای بازار محصولی را عرضه میکند و بازار به دلیل نداشتن کشش کارآفرین را مجبور به تغییر میکند که یا در محصول خود تغییر ایجاد کند و آن را باب میل مصرف کننده کند و یا از بازار خارج شود.2.کسب و کار نوپا فاقد توانایی جذب سرمایه هست
کارآفرینانی که شروع به ایجاد یک کسب و کار نوپا میکنند اغلب سرمایه چندانی برای سرمایه گذاری ندارند و تنها با سرمایه ای که سالها پس انداز کرده اند کار را شروع میکنند و اگر در میانه های راه سرمایه گذاری پیدا نکنند که روی ایده آنها سرمایه گذاری کنند شکست میخورند و مجبورند کناره گیری کنند و یکی از دلایلی که نمیتوانند سرمایه جذب کنند میترسند که ایده خود را در اختیار دیگران قرار دهند زیرا میترسند که ایده آنها دزدیده شود که به وضوح در جامعه مشهود هست.آقای پل گراهام ، یک از شرکای تجاری شرکت y combinator(شتاب دهنده استارتاپ) اذعان می کند که حدود 29% شکست استارتاپ ها به این دلیل شکست میخورند که سرمایه شان تمام میشود و توانایی جذب سرمایه جدید را ندارند.3.دارای نام نامناسب هست
یکی از ویژگی های یک نام مناسب برای یک کسب و کار این هست که آن نام در بسیاری از زبان ها مفهوم و معنای صحیح و قابل قبولی داشته باشد.ازجمله ویژگی هایی که در انتخاب نام مناسب باید مد نظر داشته باشیم کوتاه باشد و توانایی حفظ و انتقال را داشته باشد.چند روش نوشتن نداشته باشد و............4.بیش از حد ارزش کسب و کار خود را پایین می آورد
کسب وکارهایی که به تازگی شروع به کار میکنند و محصولی را تولید میکنند اغلب تحت تاثیر حباب بازار عمل میکنند و قیمت هایی را که برای محصول خود ارایه میدهند کارشناسی نشده اند و در موارد بسیاری چون تازه وارد بازار شده اند سعی در جذب مشتری پایدار و بزرگ دارند تا کسب و کار خود را تثبیت کنند و برای بستن قرار داد خود را به آب و آتش میزنند تا قرارداد بسته شود و بیش از حد ارزش کسب و کار و کالای خود را پایین می آورند و حتی موجب شک خریدار میشوند که نکند کلاه برداری در کار باشد؟5.استارتاپر فاقد ارتباطات موثر هست
یکی از دلایل پیشرفت، وجود رانت و ارتباطات موثر می باشد و اگر شخصی دارای ارتباطات موثر باشد میتواند به سادگی با تدوین استراتژی صحیح هم فروش خود را افزایش دهد و هم اینکه دیرتر از محصول وی کپی شود و بازار اشباع شود.6.مدیر استارتاپ مهارت ها و تخصص های ترکیبی را ندارد
تعدادی از مهارت ها میباشند که به تنهایی کاربرد ندارد و باید بصورت تلفیقی استفاده کرد و از جمله این موارد تلفیق فن بیان و زبان بدن و... می باشد که اغلب استارتاپ ها از این توئانایی برخوردار نیستند.7.استارتاپر فاقد مهارت های پیشرفته بازاریابی شبکه های اجتماعی هست
شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام و توییتر و فیس بوک و.. .. دارای پتانسیل های بازاریابی بالایی می باشد که اغلب افراد از آن اطلاع ندارند.طی صحبت هایی که خود بنده در نمایشگاه توسعه کسب و کار 96 داشتم فقط برای آموزش ترفند های اینستاگرام مبلغ 400.000تومان را به من میدادند!!!!!!
8.موسس شرکت های نوپا فاقد مهارت های مذاکره هستمهارت مذاکره تلفیقی از دانش روانشناسی،زبان بدن،جامعه شناسی و NLP می باشد و اغلب مردم از آن آگاهی ندارند و به همین دلیل هم هست که تعداد محدودی از فروشندگان موفق می شوند در مذاکره هم فرد تلاش میکند که محصول خود را بفروشد و اگر کسی مسلط به علم مذاکره نباشد بسیاری از فرصت های کاری را از دست می دهد.9.کسب و کار نوپا راهنمای دلسوز و متخصصی ندارد.
10.تیم تشکیل شده مناسب و قوی نیست
بنابه توضیحات سایت www.cbinsights.comحدود 23% شکست استارتاپر ها مربوط به این مقوله می باشد که افراد تیم نامناسب را تشکیل میدهند و بعد از صرف هزینه های هنگفتی مجبور می شوند از بازار کناره گیری کنند.11.استارتاپر فاقد مهارت های کف بازاری هست
12.رقبا را به شکل دشمن میبیند
در فرهنگ ایرانی صرفا هر کس که ماهی میگیرد همیشه یک محل را دارد که هیچکس از آن خبر ندارد و آنجا می رود و ماهی میگیرد ولی در فرهنگ ژاپنی یک رسم جالب وجود دارد که آنها جمعا یک محل را انتخاب میکنند و جمعا به آنجا میروند و ماهی میگیرند و هر روز به محل جدیدی می روند و به این شکل هرکس ده محل را میشناسد که ماهی بیشتری دارد.برا درک بیشتر مطلب به تصویر زیر توجه بفرمایید:این تصویر متعلق به ماهیگیران ایرانی هست که ماهی میگیرند که البته در مقیاس کوچک ترسیم شده هست. هر شخص فقط یک محل را میشناسد و طبق بر آوردهای منابع قابل قبول و برتر حدود 19% کسب و کارهای نوپا به دلیل وجود رقبای برتر و نداشتن منابع کافی مجبور به خروج از بازار میشوند ولی در مقابل به تصویر زیر توجه بفرمایید:در این تصویر همانطور که مشاهده می شود همه در یک محل کار میکنند و این کار موجب میشود تا سود بیشتری ببرید.13.مشکلات بازاریابی
یکی از هزینه هایی که هر کسب و کاری باید کند هزینه به دست آوردن مشتری می باشد که در تحلیل های اقتصادی با نماد CAC شناخته میشود و حیطه وسیعی از اطلاعات را شامل میشود که تا هزینه به دست آوردن یک مشتری کاهش داد و یکی دیگز از نمادهای اقتصادی LTV می باشد که به معنای ارزشی می باشد که یک مشتری ایجاد می کند و تمام تلاش یک تیم بازاریابی استارتاپری باید در راستای ایجاد فرمول زیر باشد.LTV>CACبه نظر شما اگر تیمی پشت یک استارتاپر باشد که تمام آموزش ها را به کارآفرین بدهد و در طی مسیر هم راهنمایی های مورد نیاز را به وی بدهد .چقدر ارزش دارد؟؟؟؟؟اگر این تیم را بخواهیم تشکیل دهیم چه میزان هزینه دارد؟لطفا نظرات خود در پایین این مطلب برای ما پست کنید.۸۹۶
درباره من
گروه ژیوار، با تخصص و مهارت در حوزه بازاریابی، فروش و برگزاری همایش ها و دوره های تخصصی مدیریت (مارکتینگ، برندینگ، تبلیغات و ...) پلی ارتباطی بین دارندگان کسب و کار و مشتریان میباشد.
طبقه بندی موضوعی
آخرين عناوين
آرشيو
- فروردين ۱۳۹۷ (۱)
- اسفند ۱۳۹۶ (۳)